Thursday, 9 May 2019

SJHK3123 TAJUK 4: ZAMAN RENAISSANCE

B4: ZAMAN RENAISSANCE

Renaissance
Konsep
ü Kelahiran semula / kemunculan semula.
ü Masyarakat Eropah ingin kembali ke zaman kegemilangan Greek dan Rom.
ü Zaman perkembangan tamadun barat yg keluar dari Zaman Kegelapan.
ü Kelahiran semula dgn menghidupkan semula pemikiran dan kebudayaan Greek dan Roman.
ü Kelahiran yg dimaksudkan perkembangan dari segi agama, kebudayaan, sains dan sastera.

ü Ciri2 zaman renaissance:
1) Pertumbuhan banda2 baharu atau negara kota yg bebas merdeka.
2) Kedudukan ditentukan berdasarkan sumber kekayaan, kuasa politik dan bakat seseorang dlm seni tertentu.
3) Perkembangan perdagangan dan industry di kawasan banda.
4) Adanya persaingan antara negara2 kota dalam aspek kebudayaan.
5) Penjelajahan ke seberang laut.

Faktor2 Kemunculan Zaman Renaissance
1) Kemunculan tamadun Islam

2) Penindasan pihak gereja terhadap rakyat.

3) Pertumbuhan kelas pertengahan
Kepentingan Inkuiri
ü Mencari maklumat, menyoal dan menyiasat sesuatu fanomena yang berlaku di sekeliling.
ü Inkuiri adalah proses mencari dan menyiasat masalah, membina hipotesis, mereka bentuk eksperimen, mengumpul data dan membuat kesimpulan untuk menyelesaikan.
ü Sifat inkuiri dan beroni perlu ada dalam diri kita untuk meneroka perkara dan bidang baru bagi mencapai kejayaan dalam semua jurusan.

Kesan2 Zaman Renaissance
1) Perkembangan teknik percetakan
· Dicipta oleh Johann Gutenber
· Membolehkan penerbitan buku lebih banyak dgn kos yg rendah.
· Percetakan memudahkan penyebaran semangat Renaissance
· Mengembangkan ilmu pengetahuan

2) Pemikiran Humanisme
· Humanis: golongan akademik yg mengkaji ttg manusia, idea2 agung dan kesenian klasi.
· Pentingkan hal ehwal org ramai dan kebahagiaan hidup di dunia.
· Menyeru masyarakat tidak fikirkan dosa dan kehidupan akhirat.
· Tekankan peranan akal fikiran, budi pekerti, intelektual dan kehendak manusia sendiri dalam selesaikan segala perkara.

3) Kesan terhadap ilmu:
a) Sastera
Ø Saudagar-saudagar kaya mula menjadi perintis kepada perkembangan kesenian dan ilmu pengetahuan.
Ø Misalnya, keluarga Medici yang berkuasa di kota Florence menaungi para ilmuan dan seniman dan memberi bayaran yang tinggi kepada mereka.
Ø Perkembangan ilmu pengetahuan tanpa kongkongan pihak gereja juga merupakan kesan yang jelas kelihatan sehingga ke hari ini.
Ø Mereka telah menghasilkan penemuan-penemuan yang bermanfaat dalam bidang sains dan teknologi, sastera, dan pemikiran yang bernas.

b) Sains
Ø Melahirkan ahli-ahli sains terkenal seperti Copernicus dan Galileo.
Ø Tertubuhnya akademi sains di kota Rom pada tahun 1603, iaitu Akademi Lynxes.
Ø Pemerintah-pemerintah Barat telah memberi dorongan kepada kemajuan pengetahuan sains dan menjadikan diri mereka sebagai penaung ilmu pengetahuan.
Ø  Ilmu astronomi menjadi ilmu yang penting pada zaman revolusi sains.

c) Seni
Ø Berlaku kemajuan pesat dalam seni lukis, seni ukir, seni muzik, drama dan seni bina.
Ø Penzahiran emosi dicerminkan dlm muzik, lukisan dan ukiran.
Ø Leonardo Da Vinci (1452-1219) antara yang terkenal menerusi karya “Monalisa” dan “Last supper”.

d) Undang2
Ø Kemunculan monarki baru yang mempunyai kekuatan dan kekuasaan yang diasaskan melalui kewujudan kerajaan pusat dan kesatuan kebangsaan.
Ø Golongan monarki ini baru ini telah diperkukuhkan lagi dengan amalan pembayaran cukai kepada kerajaan pusat.
Ø Memperkukuhkan kedudukan raja dan telah menyebabkan kuasa gereja dan kuasa golongan bangsawan telah berkurang.
Karya The Prince menerusi buku Niccolo.

No comments:

Post a Comment

white-blue