Wednesday, 15 May 2019

SJHK3132 PENDIDIKAN INKLUSIF T1 PENGENALAN PROGRAM PENDIDIKAN INKLUSIF

B1: PENGENALAN PROGRAM PENDIDIKAN INKLUSIF

VERSI 1

Asas dan Sejarah Program Pendidikan Inklusif (PPI)

ü PPI: Dilaksanakan di sekolah kerajaan atau bantuan kerajaan utk bolehkan MBK bljr bersama2 dgn murid2 biasa dlm kelas yg sama (arus perdana) guna kurikulum kebangsaan.
ü Tujuan:
· Beri peluang kpd MBK utk akses pend yg berkualiti spt yg diperoleh oleh murid2 biasa
· Supaya MBK dpt berinteraksi dgn ahli komuniti sek tanpa diskriminasi.

Matlamat dan Objektif Inklusif

Matlamat
1) Tingkatkan peluang penyertaan MBK utk ikut prog akademik dan bukan akademik bersama2 murid tipikal.
2) Beri kesedara kpd masyarakat akan potensi MBK.
3) Wujudkan kepercayaan kpd masyarakat bahawa ketidakupayaan MBK boleh diminimunkan sekiranya diberi peluang.

Objektif
1) Pastikan MBK dpt hak yg sama utk bljr dlm persekitaran tanpa halangan.
2) Bina keyakinan MBK bagi capai potensi yg optimum.
3) Pastikan MBK dpt sesuaikan diri dgn murid tipikal bg tingkatkan kemahiran kehidupan harian.
4) Tingkatkan kesedaran dlm kalangan warga sek dan komuniti ttg kepelbagaian keupayaan MBK.

Dasar Antarabangsa dan Kebangsaan Pendidikan Inklusif

Antarabangsa
ü Deklarasi Sedunia terhadap Pendidikan utk Semua
– Jomtien, Thailand (1990)
ü Penyataan Salamanca dan Rangka Kerja Tindakan terhadap Pendidikan Khas
– Salamanca, Sepanyol (1994)
ü Forum Pendidikan Dunia, Dakar
– Dakar, Senegal (1990)
ü Rangka Tindakan Milenium Biwako (2003-2012)
ü Kovensyen Bangsa2 Bersatu Mengenai Hak Org Kurang Upaya (CRPD) (2006)

Kebangsaan
ü Akta Pendidikan 1996 (AKta 550)
ü Dasar Pendidikan Wajib 2002
Akta Orang Kurang Upaya (2008) 
ü Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025

Program Pendidikan Khas KPM

Sekolah Khas
ü Pend khas utk MBK pd semua peringkat sekolah (pra sek, rend, menengah, lps menengah).
ü Dikendali oleh Bahagian Pendidikan Khas
ü Jenis sekolah pen khas:
1) Sek Keb Pend Khas (SKPK)
2) Sek Men Pend Khas (SMPK)
3) Sek Men Pend Khas Voka (SMPKV)

Program Interasi
ü MBK belajar di kelas khas di sek kerajaan / bantuan kerajaan.
ü Tujuan utk tingkatkan interaksi sosial antara MBK dan murid tipikal.

Program Pendidikan Inklusif
ü MBK berada dalam kelas arus perdana bersama murid tipikal.
ü Dilaksanakan olh guru arus perdana dibantu olh guru pend khas sbg guru pendamping / guru resos. 




VERSI 2

Matlamat & objektif pend. Inklusif
PPI – program pendidikan inklusif
Untuk meningkatkan penyertaan & memberikan peluang kepada MBK menyertai program akademik & bukan akademik bersama-sama murid normal di arus perdana.
Memberi kesedaran kepada masyarakat supaya tidak menafikan potensi MBK & percaya bahawa ketidakupayaan mereka boleh diminimumkan jika diberi peluang yang sama.
Objektif PPI
Memastikan MBK mendapat hak yang sama rata untuk belajar dalam persekitaran tanpa halangan.
Bina keyakinan diri MBK bagi mencapai potensi yang optimum.
Memastikan MBK dapat menyesuaikan diri dengan murid arus perdana bagi meningkatkan kemahiran kehidupan harian.
Meningkatkan kesedaran & penerimaan warga sekolah dan komuniti tentang kepelbagaian keupayaan MBK.
Dasar
1. Council for Disabled Children (CDC) – UK
“The CDC believes that no child should be denied inclusion in mainstream provision. Mainstream provision should offer the full range of support & specialist services necessary to give all children their full entitlement to a broad & balanced education.”

2. UN Standard Rules on the Equalisation of Opportunities for Person with Disabilities (1994) – UNESCO
Menyeru semua Negara membentuk dasar yang jelas tentang pend. Inklusif yang boleh difahami pada peringkat sekolah dan komuniti.

Aspek pendidikan:
Tidak kira bakat, ketidakupayaan, status sosioekonomi, budaya dalam menyokong sekolah dan bilik darjah aliran perdana.
Semua keperluan pelajar dipenuhi dan menyediakan mereka untuk kehidupan.
Aspek kemanusiaan:
Pengasingan mewujudkan perasaan rendah diri (akan memberi kesan kepada perkembangan emosi & kognitif kanak-kanak).
Aspek ekonomi:
Pend. Inklusif ialah ‘cost-effective’.
Aspek demokrasi:
Nilai kesamaan adalah penting dalam Negara demokratik.
Meletakkan MBK dalam aliran perdana yang adil, beretika dan saksama perlu mengelakkan diskriminasi.

3. Melbourne Declaration on Educational Goals for Young Austrilians
Semua murid di Australia diberi pendidikan di sekolah berdekatan dengan tempat tinggal tanpa berlaku diskriminasi.

4. No child left behind (NCLB) & Individuals with Disabilities Acts (IDEA) – US
Setiap MBK ditempatkan dalam sekolah terdekat dan diberi perkhidmatan sokongan yang diperlukan.
MBK dibimbing untuk memperoleh kemahiran tertentu yang akan membenarkan mereka mengakses pendidikan rendah.
Memerlukan negeri-negeri meningkatkan tahap pencapaian semua murid, terutamanya MBK.

PPI 
(program pendidikan Integrasi)

PPKI 
(Program pendidikan Khas Integrasi)

MBK + murid arus perdana (kelas biasa)
Di sekolah kerajaan / bantuan kerajaan

MBK di kelas khas
Di sekolah kerajaan / bantuan kerajaan


Kemasukan MBK
1. Tempoh percubaan 3 bulan
2. Sekolah memberi laporan MBK tersebut kepada panel
3. Panel tentukan kesesuaian MBK untuk mengikuti program pendidikan khas

Program pendidikan khas KPM
1. Sekolah pendidikan khas / sekolah khas
Bagi murid bermasalah penglihatan, pendengaran
a. Prasekolah (6-14 tahun)
b. Rendah (6-14 tahun)
· belajar 6-8 tahun          
·  akademik sahaja             
c. Menengah (13-19 tahun)
· belajar 5-7 tahun    
·  akademik & vokasional
d. Pendidikan teknik & vokasional (mesti lulus sijil rendah pelajaran)
· Sekolah khas (vokasional, sijil kemahiran pelajar)
· Program pendidikan khas integrasi masalah pendengaran

2. Program integrasi (PPKI)
Tujuan: -
MBK peluang menerima akses pendidikan yang relevan dan sesuai
Kembang bakat dan potensi MBK melalui pendidikan bagi menghasilkan insan berkemahiran ke arah meningkatkan kualiti hidup
Peluang menyertai / mengikuti program intervensi awal (untuk mengoptimumkan tahap keupayaan)
Menyediakan peluang untuk MBK mengikuti program pendidikan (melahirkan kumpulan separuh mahir)
MBK berpotensi seboleh-bolehnya ditempatkan secara inklusif di dalam kelas arus perdana

3. Program pendidikan inklusif
Suatu program pendidikan bagi MBK menghadiri kelas yang sama di sekolah kerajaan bersama-sama dengan murid arus perdana / biasa

No comments:

Post a Comment

white-blue