Wednesday, 15 May 2019

SJHK3132 T3

B3: FAKTOR KRITIKAL KEJAYAAN PENDIDIKAN INKLUSIF

VERSI 1

Perkhidmatan Sokongan
Peralatan
ü Peralatan bantuan yg digunakan melibatkan teknologi bantuan.
ü Kategori teknologi bantuan:
1) Tek bantuan berteknologi tinggi
Alatan elektronik, kerusi roda elektrik
2) Tek bantuan berteknologi rendah
Pemegang alat tulis, Velcro, tongkat putih, alat sokongan duduk

Infrastruktur
ü Perancah yg dibina utk mudahkan suatu fungsi dan mesti dikekalkan – merujuk di sekolah.
ü Tujuan utk tingkatkan enrolmen MBK ke arus perdana
ü Aspek penyediaan infrastruktur:
1) Aspek fizikal sekolah
2) Aspek fizikal kelas

Masyarakat
ü Perlukan ahli masyarakat bersikap terbuka, memahami dan menerima kehadiran kanak2 berkeperluan khas, aktif beri sumbangan pemikiran dan tenaga.
ü Bersedia ambil bahagian dlm program2 yg diwujudkan.

Personel
ü Merujuk kpd individu yg berada dekat dgn MBK ketika mereka di sekolah.
ü Org yg sering kelihatan dlm persekitaran MBK.
ü Antaranya; pembantu murid, sukarelawan, pemandu bas, kerani sekolah, murid tipikal, guru pelatih, pekerja kantin dsb.
ü Peranan adalah utk tanam keyakinan MBK utk berinteraksi dan bersosial dgn persekitaran arus perdana.

Kolaboratif Khidmat Sokongan Badan Kerajaan dan Bukan Kerajaan
ü Kerjasama antara dua pihak atau lebih.
ü Wujudnya kerjasama pintar antara KPM dan badan2 kerajaan atau bukan kerajaan utk majukan PPI.

Kerjasama pintar dgn badan2 kerajaan
1) Bahagian pendidikan khas
2) Bahagian pembangunan kurikulum
3) Bahagian pendidikan guru
4) Lembaga peperiksaan
5) IPG

Kerjasama pintar dgn badan2 bukan kerajaan
1) Persatuan kebangsaan autistic Malaysia (NASOM)
2) Kiwanis down syndrome foundation (KDSF)
3) Malaysian association for the blind (MAB)
4) Persatuan kanak2 spastik
5) Malaysian care
6) CareHeart 


VERSI 2


Perkhidmatan sokongan
Perkhidmatan yang diberikan kepada golongan berkeperluan khas oleh sekumpulan individu / agensi yang mempunyai kepakaran tertentu.
Untuk mengurangkan impak kesukaran di persekitaran pembelajaran MBK
Usaha menyediakan perkhidmatan berkualiti yang berprinsipkan konsep inklusif, menggalakkan kerjasama & kolaboratif agensi pelbagai disiplin, dan menyediakan kemudahan yang boleh diakses oleh semua warga di sesebuah sekolah / organisasi demi kepentingan bersama.
Memastikan MBK diberikan peluang yang sama rata dalam persekitaran yang menyediakan rangsangan yang maksimum dan sesuai dengan keperluan MBK.

1. Peralatan
a) Masalah penglihatan
Mesin braille
Kanta pembesar

b) Kurang upaya fizikal (bertutur dan menulis)
Sistem Augmentative & Alternative Communication (ACC)
Kerusi roda (fizikal)

c) Masalah pendengaran
Alat bantu pendengaran

d) MBK
BBM (TMK, perisian, bahan manipulatif, peralatan main luar, peralatan audio-visual)

e) Peralatan asas (meja, kerusi, almari)
Pengubahsuaian dan penyediaan

2. Infrastruktur
Kemudahan-kemudahan asas & perkhidmatan sokongan yang menggalakkan penglibatan aktif MBK dalam persekitaran sekolah

a. Kemudahan
Susur lantai (ramp)
Susur tangan (railing)
Tandas OKU
Longkang bertutup

b. Bilik darjah
Susun atur perabot kelas
Stesen-stesen pembelajaran
Guru dan murid boleh bergerak tanpa halangan
Guru dapat tumpu perhatian kepada semua murid
Dapat laksana aktiviti Pdp dengan lebih terancang dan bermakna
Kedudukan kelas di aras bawah jika mempunyai murid yang berkerusi roda.

c. Khidmat sokongan
Intervensi
Terapi
Rehabilitasi
Pegawai bertugas untuk membantu murid supaya mengadaptasikan diri di sekolah
Menyediakan kerusi roda di sekolah (jika perlu)
Beri khidmat nasihat kepada pihak pentadbir , guru, ibu bapa, masyarakat setempat
Beri cadangan keperluan peralatan khusus (agar MBK mengikuti aktiviti Pdp ser optimum)

3. Masyarakat
Masyarakat sekolah yang terlibat secara langsung dan masyarakat setempat yang terlibat secara tidak langsung.

a. Ibu bapa
Tanggapan negatif (kebolehan dan keupayaan)
Tidak dapat terima MBK sebagai salah seorang anggota masyarakat biasa
Tidak berusaha membantu menangani masalah dan akan lebih serius.
Seharusnya mengambil inisiatif untuk mendapatkan maklumat dan kemahiran khusus untuk melengkapkan diri dengan cara terbaik agar MBK berdikari dan menyesuaikan diri dengan persekitaran kehidupan seharian.
Perlu libat diri & kerjasama dengan warga sekolah dan komuniti setempat (boleh mewujudkan budaya sekolah yang menyokong persekitaran pemb.  Inklusif, pihak sekolah dapat berfungsi dengan lebih yakin dan berkesan)

b. Guru
Sikap guru dan tanggapan positif akan mempengaruhi kejayaan PPI
Menyesuaikan pengajaran dalam kelas inklusif (menghargai perbezaan individu)
Rancang Pdp yang focus kepada kekuatan dan keperluan individu dan potensi murid
Dapat mempengaruhi kesediaan murid biasa untuk menyesuaikan diri dengan MBK

c. Pihak pentadbir
Menyediakan ruand dan peluang untuk masyarakat setempat dan warga sekolah mengadakan aktiviti-aktiviti yang selaras dengan matlamat PPI dan meningkatkan kesedaran masyarakat tentang kepentingan inklusif.
Contoh: gotong-royong (tutup longkang demi keselamatan MBK)
           : perkhidmatan komuniti (lawatan ke sekolah dalam hospital
           : ceramah pendidikan inklusif
           : perkhemahan yang melibatkan ibu bapa dan murid

4. Personel
Sokongan professional daripada personel pelbagai disiplin yang berpengetahuan tentang MBK
Dapat mewujudkan perkongsian maklumat, pengetahuan dan kemahiran antara sekolah dan ibu bapa untuk meningkatkan potensi MBK

a. Pakar perkhidmatan bahasa dan pertuturan
Kaji pertuturan dan perkembangan bahasa kanak-kanak
Bantu murid sumbing, gagap, masalah artikulasi dan pertuturan
Menyediakan intervensi yang paling sesuai

b. Pakar audiologi (masalah pendengaran)
Beri diagnosis alat pendengaran yang paling sesuai

c. Pakar pediatrik
Melakukan diagnostic awal untuk mengesan punca masalah keperluan khas. (SMS kelahiran, persekitaran, genetic)
Perkongsian maklumat dengan guru agar dapat menentukan pelan Pdp paling sesuai

d. Jurupulih kerja
Menentukan perkhidmatan pendidikan dan terapi yang paling sesuai (meningkatkan kemahiran urus diri dan motor halus)

e. Juruterapi fizikal (fisioterapi)
Membaik pulih kemahiran urus diri dan motor kasar

f. Kaunselor dan pakar psikologi
Bantu mengatasi rasa rendah diri dan terpinggir

g. Kakitangan sosial
Memberi nasihat kerjaya kepada MBK
Menjadi personel perantaraan (menghubung dengan personel pelbagai disiplin dan agensi-agensi yang boleh menguruskan keperluan spesifik)

h. Guru pendidikan khas dan biasa
Bantu menjayakan PPI
Bekerjasama dan berkongsi maklumat antara satu sama lain. (guru biasa & guru pendidikan khas)
Untuk menjamin kualiti perancangan dan pelaksanaan aktiviti Pdp di kelas inklusif.

Kolaborasi dan khidmat sokongan
1. Badan kerajaan

a. KPM
Merancang, mengurus, melaksanakan program pendidikan
Melalui jabatan pendidikan khas
Melatih guru-guru pelatih dan guru di sekolah
Lembaga peperiksaan (urus pentaksiran MBK)

b. KKM
Menyediakan program imunisasi kepada bayi dan kanak-kanak berkeperluan khas
Melakukan dan merancang program intervensi awal yang sesuai
Memberi perkhidmatan sokongan yang lain

c. Kementerian pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat
Urus pendaftaran warganegara berkeperluan khas
Kolaborasi dengan kementerian lain
Menyelaras keperluan kemudahan individu berkeperluan khas
Bertanggungjawab terhadap program pemulihan dalam komuniti yang menawarkan intervensi awal, rehabilitasi dan pendidikan
Pemberian elaun individu berkeperluan khas
Pemberian geran penubuhan-penubuhan sukarela dan alat anggota palsu
Melaksanakan sukan untuk individu / golongan berkeperluan khas

2. Badan bukan kerajaan (NGO)

a. Yayasan Kiwanis sindrom down
Melatih murid-murid sindrom down untuk menguasai kemahiran hidup dan mendapat pendidikan asas.
Bantu ibu bapa sindrom down untuk menangani cabaran yang dihadapi melalui perbincangan kelompok dan aktiviti-aktiviti secara berterusan

b. Persatuan kebangsaan autism Malaysia (NASOM)
Memerhati dan melindungi kanak-kanak autism
Mengesan masalah autism
Program intervensi yang sesuai
Perkhidmatan bantuan dan nasihat asuhan kepada ibu bapa
Sebaran maklumat dan khidmat sokongan (untuk mendedahkan masyarakat dengan maklumat yang betul)

c. Pertubuhan pembangunan orang buta Malaysia (PPOBM)
Aktiviti mengesan dan merancang intervensi awal untuk membantu kanak-kanak bermasalah penglihatan
Khidmat nasihat dan bimbingan untuk ibu bapa / ahli keluarga

d. Cleft lip dan Palate Association of Malaysia (CLAPAM)
Memberi perkhidmatan sokongan kepada ibu bapa
Menganjurkan program terapi pertuturan bagi murid sumbing bibir dan lelangit.

No comments:

Post a Comment

white-blue